لوگو

ملاسما چیست ؟

لیزر الکساندرایتلیزر الکساندرایت اپوجی پلاس
نوشته‌ی: علیرضا زین الدینی میمند
ملاسما چیست ؟


ملاسما یک بیماری پوستی است که با لکه های قهوه ای یا خاکستری آبی یا لکه های کک و مک صورت مشخص می شود. اغلب به آن "ماسک بارداری" هم می گویند. ملاسما به دلیل تولید بیش از حد سلول هایی است که رنگ پوست شما را ایجاد می کنند. رایج اما بی ضرر است و برخی درمان ها ممکن است کمک کننده باشد. درمان قطعی  ملاسما دشوار  است اما درمان باعث کمرنگ شدن لکها میشود.

با ما در این مقاله از وبسایت دکتر میمند متخصص پوست و مو که با بهترین مرکز لیزرکرج و محمدشهرسالهاست به شما زیباجویان برای رسیدن به سلامتی و زیبایی پوست و مویتان کمک مینماید همراه باشید تا با ملاسما ، علایم ملاسما ، عوارض ملاسما و راههای درمان قطعی ملاسما،و چگونگی تشخیص لک ملاسما و درمان جدید ملاسما و اطلاعات دیگر آن بیشتر آشنا شوید.

ملاسما چیست و چه شکلی است؟

ملاسما یک بیماری شایع پوستی است. این لغت  در ترجمه  به معنای "نقطه سیاه" است. اگر ملاسما دارید، احتمالاً لکه های قهوه ای روشن، قهوه ای تیره و/یا خاکستری آبی را روی پوست خود تجربه می کنید. آنها می توانند به صورت لکه های مسطح کوچک و بزرگ ظاهر شوند. نواحی که معمولاً درگیر می شوند شامل صورت ، از جمله گونه ها، لب بالا،پیشانی،لپ و همچنین ساعد است.

ملاسما گاهی اوقات "ماسک بارداری" نامیده می شود زیرا اغلب زنان باردار را تحت تأثیر قرار می دهد. ملاسما معمولاً با گذشت زمان تیره و روشن می شود، اغلب در تابستان بدتر و در زمستان بهتر می شود.

نام دیگر ملاسما که کمتر رایج است، کلواسما است. اگرچه این اختلال کاملاً بی ضرر است، اما به طور جدی باعث می شود که برخی افراد احساس ناراحتی کنند.

ملاسما در کجا بیشتر اتفاق می افتد؟

ملاسما بیشتر روی گونه ها، بینی، چانه، بالای لب فوقانی و پیشانی ظاهر می شود. گاهی اوقات بازوها، گردن و پشت شما را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. در واقع، ملاسما می تواند هر بخشی از پوست شما را که در معرض نور خورشید قرار می گیرد، تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل است که اکثر افراد مبتلا به ملاسما متوجه می شوند که علائم آنها در ماه های تابستان بدتر می شود.

ملاسما چقدر شایع است؟

ملاسما یک اختلال پوستی بسیار شایع به خصوص در بین زنان باردار است. 15 تا 50 درصد زنان باردار به آن مبتلا می شوند. بین 1.5 تا 33 درصد از جمعیت ممکن است به ملاسما مبتلا شوند و بیشتر در طول سال های باروری زنان اتفاق می افتد و به ندرت در دوران بلوغ اتفاق می افتد. معمولا بین 20 تا 40 سالگی شروع می شود.

چه کسانی در معرض خطر ملاسما هستند؟

افراد با پوست روشن‌تر نسبت به افرادی که پوست قهوه‌ای تیره‌تری دارند یا کسانی که به خوبی برنزه می‌شوند کمتر به ملاسما مبتلا می‌شوند. زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به ملاسما هستند: حدود 10 درصد از کسانی که به ملاسما مبتلا می شوند مرد و 90 درصد زن هستند. زنان باردار بیشتر از سایرین به ملاسما مبتلا می شوند. همچنین در صورت مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی و هورمون ها در معرض خطر هستید.

در ملاسما چه اتفاقی در پوست می افتد؟


پوست شما از سه لایه تشکیل شده است. لایه بیرونی اپیدرم، وسط درم میانی  و عمیق ترین لایه درم عمقی است. پوست یک اندام است - بزرگترین عضو - و حدود یک هفتم وزن بدن شما را تشکیل می دهد. پوست شما سنگر دفاعی بدن شماست. از استخوان ها، ماهیچه ها، اندام ها و هر چیز دیگری در برابر سرما، میکروب ها، نور خورشید، رطوبت، مواد سمی، آسیب و غیره محافظت می کند. همچنین به تنظیم دمای بدن، جلوگیری از هیدراتاسیون(از دست رفتن آب بدن) و احساس احساساتی مانند گرما،سرما،فشار  و ... کمک می کند.

اپیدرم شما حاوی سلول هایی به نام ملانوسیت است که یک رنگ تیره (رنگدانه) به نام ملانین را ذخیره و تولید می کند. در پاسخ به نور، گرما یا اشعه ماوراء بنفش یا با تحریک هورمونی، ملانوسیت ها ملانین بیشتری تولید می کنند و به همین دلیل پوست شما تیره می شود.

چرا زنان در دوران بارداری به ملاسما مبتلا می شوند؟

در زنان باردار سطح هورمون های استروژن و پروژسترون  افزایش پیدا میکند. تصور می شود که این هورمون ها در ایجاد ملاسما نقش داشته باشند. رنگ تیره ایجاد شده در پوست بدن معمولا بعد از بارداری محو یا کمرنگ  می شود،اما ملاسمای ایجاد شده در صورت ممکن است مدتها پس از بارداری ایجاد شود.

انواع ملاسما چیست؟

سه نوع ملاسما وجود دارد که به عمق رنگدانه مربوط می شود. برای تعیین عمق رنگدانه می توان از لامپ Wood’s که نور سیاه ساطع می کند استفاده کرد. سه نوع عبارتند از:

1)اپیدرمی: ملاسما اپیدرمی دارای رنگ قهوه‌ای تیره، حاشیه کاملا مشخص است، در زیر نور سیاه آشکار به نظر می‌رسد و گاهی به خوبی به درمان پاسخ می‌دهد.

2)درمال: ملاسمای درمال دارای رنگ قهوه ای روشن یا مایل به آبی و حاشیه تار است، در زیر نور سیاه تفاوتی ندارد و به خوبی به درمان پاسخ نمی دهد.

3)ملاسما مختلط: ملاسما مختلط، که شایع‌ترین این سه مورد است، دارای لکه‌های مایل به آبی و قهوه‌ای است، الگوی مخلوطی را در زیر نور سیاه نشان می‌دهد و تا حدودی به درمان پاسخ می‌دهد.

آیا ملاسما سرطانی است؟

ملاسما سرطانی نیست، اما بهتر است لکهای تیره پوست از نظر بیماریهای مشابه به پزشک نشان داده شوند.

آیا ملاسما دائمی است؟

ملاسما نوعی اختلال مزمن است. این بدان معنی است که ماندگاری طولانی دارد (سه ماه یا بسیار بیشتر). برخی از افراد سال ها یا تمام زندگی خود ملاسما دارند. افراد دیگر ممکن است برای مدت کوتاهی مانند دوران بارداری ملاسما داشته باشند.

آیا ملاسما دردناک است؟

ملاسما بی ضرر است. به هیچ وجه دردناک، دارای خارش یا ناراحت کننده نیست.اما به لحاظ ظاهری ممکن است فرد را آزرده نماید.

چه چیزی باعث ملاسما می شود؟

دو علت اصلی ملاسما وجود دارد: تشعشع( اشعه ماوراء بنفش، نور مرئی، یا نور مادون قرمز یاگرما) و هورمون ها.

اشعه ماوراء بنفش و مادون قرمز خورشید در بدتر شدن ملاسما کلیدی هستند. سایر علل احتمالی ملاسما عبارتند از:

1)داروهای ضد تشنج: داروهایی که از تشنج جلوگیری می کنند ممکن است علت ملاسما باشند. نمونه ای از داروهای ضد تشنج کلوبازام  است.

2)درمان ضد بارداری (کنترل بارداری): ملاسما در افرادی که از قرص های ضد بارداری خوراکی حاوی استروژن و پروژسترون استفاده می کنند مشاهده شده است.

3)استروژن/دی‌اتیل استیل‌بسترول: دی‌اتیل استیل‌بسترول یک شکل مصنوعی از هورمون استروژن است. اغلب در درمان سرطان پروستات استفاده می شود.در هر صورت الگویی بین افزایش استروژن و ملاسما وجود دارد.

4)ژنتیک: حدود 33 تا 50 درصد افراد مبتلا به ملاسما گزارش کرده اند که فرد دیگری در خانواده به آن مبتلا شده است. اکثریت دوقلوهای همسان هر دو ملاسما دارند.

5)کم کاری تیروئید: وضعیتی که در آن تیروئید شما کم کار است.

6)صفحه‌نمایش‌های LED: ملاسما ممکن است ناشی از نورهای LED تلویزیون، لپ‌تاپ، تلفن همراه و تبلت شما باشد.

7)بارداری: مشخص نیست که چرا "نقاب بارداری" برای زنان باردار اتفاق می افتد. با این حال، کارشناسان معتقدند که افزایش سطح استروژن، پروژسترون و هورمون های محرک ملانوسیت در سه ماهه سوم بارداری نقش مهمی ایفا می کند.

8)هورمون‌ها: هورمون‌هایی مانند استروژن و پروژسترون ممکن است در برخی افراد نقش داشته باشند. گاهی اوقات به زنان یائسه پروژسترون داده می شود و مشاهده شده است که ملاسما دارند.حتی اگر فرد باردار نباشد، احتمالاً سطوح بالایی از گیرنده های استروژن در ضایعات ملاسما یافت می شود.

9)آرایش (مواد آرایشی): برخی از لوازم آرایشی می توانند باعث ایجاد واکنشی شوند که به آن واکنش فوتوتوکسیک می گویند.داروهای فوتوتوکسیک (داروهایی که شما را به نور خورشید حساس می‌کنند)، شامل برخی آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs)، دیورتیک‌ها، رتینوئیدها، داروهای هیپوگلیسمی، داروهای ضد روان پریشی، درمان‌های هدفمند و برخی داروهای دیگر می‌شوند.

10)محصولات مراقبت از پوست: محصولی که به طور کلی پوست شما را تحریک می کند، احتمالا ملاسما را بدتر می کند.

11)صابون ها: تصور می شود که برخی از صابون های معطر باعث ایجاد ملاسما یا بدتر شدن آن می شوند.

12)تخت‌های برنزه کننده: اشعه ماوراء بنفش تولید شده توسط تخت‌های برنزه به پوست شما آسیب می‌رساند به همان اندازه که اشعه ماوراء بنفش خورشید به پوست شما آسیب می‌رساند و گاهی بدتر هم می‌شود.

علائم ملاسما چیست؟

ملاسما باعث ایجاد لکه های قهوه ای روشن، قهوه ای تیره و یا مایل به آبی یا لکه هایی مانند کک و مک روی پوست شما می شود. گاهی اوقات لکه ها ممکن است قرمز یا ملتهب شوند. ملاسما در شش مکان یا ترکیبی از نقاط روی پوست ظاهر می شود:

1)بازویی: ملاسما روی شانه ها و بازوها

2)مرکز صورت: ملاسما روی پیشانی، گونه ها، بینی و لب بالا

3)الگوی جانبی گونه: ملاسما روی هر دو گونه

4)ملار: ملاسما روی گونه ها و بینی 

5)فک پایین: ملاسما روی خط فک 

6)گردن: در افراد 50 ساله یا بالاتر، ملاسما می تواند در تمام طرفین گردن ظاهر شود.

آیا برخی غذاها روی ملاسما تأثیر می گذارند؟

در حال حاضر هیچ غذا یا نوشیدنی توسط متخصصان شناخته نشده است که به طور مستقیم باعث، درمان جادویی یا بدتر شدن ملاسما شود. با این حال، برای اینکه پوست خود را به طور کلی سالم نگه دارید، یک رژیم غذایی سالم برای پوست حاوی غذاهای غنی از ویتامین D را امتحان کنید:

شیر

 بادام

تخم مرغ

گوشت

قارچ

ماهی روغنی

آب پرتقال

ماست

اگر ملاسما داشته باشم، آیا این بدان معناست که به بیماری تیروئید مبتلا خواهم شد؟

کسانی که ملاسما دارند بیشتر احتمال دارد به بیماری تیروئید مبتلا باشند.

تشخیص و آزمایشات:

 استفاده از لامپ Wood وود  برای دیدن تغییرات در رنگ پوست ممکن است لازم شود. علاوه بر آن بهتر است که آزمایش تیرویید نیز درخواست شود.

ممکن است برای افتراق بیماریهای مشابه رنگدانه ای از ملاسما،بیوپسی یا نمونه برداری پوستی انجام شود.

بیماری های پوستی که معمولا با ملاسما اشتباه گرفته می شوند عبارتند از:

1)لیکن پلان اکتینیک(آفتابی) و لیکن پلان پیگمنتوزا

2)پیگمانتاسیون ناشی از دارو

3)هیپوملانوز روده ای

4)آکرونوز اگزوژن ناشی از هیدروکینون

5)لنتیگو (لکه های پیری)

6)Nevus of Hori

7)Nevus of Ota

8)پیگمانتاسیون پس از التهاب(PIH)

نتایج بیوپسی ملاسما به صورت زیر میباشد :

#ملانوسیت های رنگدانه دار دندریتیک (شاخه ای)

#ملانین در کراتینوسیت های پایه و فوق بازال.

#ملانین در درم درون ملانوفاژها.

#الاستوز خورشیدی و تکه تکه شدن فیبرهای الاستیک.

ملاسما معمولاً صاف است. اگر در مورد نوع دیگری از اختلالات پوستی نگرانی دارید، به پزشک خود مراجعه کنید.

ملاسما به آرامی در طی چند هفته یا چند ماه ظاهر می شود و به طور ناگهانی بروز نمیکند.

آیا کک و مک ملاسما هستند؟

لکه‌های ملاسما گاهی ممکن است با کک و مک(فرکل) اشتباه گرفته شوند، اما آن‌ها همان وضعیت پوستی نیستند.

آیا لکه های پیری / لکه های خورشیدی / لکه های کبدی ملاسما هستند؟

آنها می توانند شبیه به نظر برسند! اما، لکه‌های ملاسما تقریباً همیشه بزرگ‌تر از آنچه ما لکه‌های پیری، لکه‌های خورشیدی یا لکه‌های کبدی می‌نامیم، هستند.

آیا ملاسما درمانی دارد؟

درمان ملاسما سخت است. برای تعیین یک برنامه درمانی، پزشک شما باید ابتدا بفهمد که چه چیزی احتمالاً باعث ایجاد ملاسما می شود. آیا نور خورشید است؟ کنترل بارداری شما؟ ژنتیک؟ صابون شما؟ زمان بیش از حد صفحه نمایش؟

بسته به فرد، ملاسما ممکن است خود به خود از بین برود، ممکن است دائمی باشد، یا ممکن است ظرف چند ماه به درمان پاسخ دهد. اکثر موارد ملاسما با گذشت زمان و به ویژه با محافظت خوب در برابر نور خورشید و سایر منابع نور از بین می روند

متاسفانه، هیچ درمان قطعی وجود ندارد که به طور خودکار ملاسما را ناپدید کند. در این زمان هیچ راهی برای حذف رنگدانه پوستی وجود ندارد.

اگر ملاسما دارید، حتما از موارد زیر اجتناب کنید:

درمان های هورمونی، به ویژه آنهایی که شامل استروژن هستند.

پیشگیری از بارداری، به ویژه قرص های ضد بارداری خوراکی حاوی استروژن و پروژسترون.

نور LED از تلویزیون، لپ تاپ، تلفن همراه و تبلت شما.

آرایشی که به نظر شما برای پوست شما تحریک کننده است.

داروهایی که ممکن است باعث ایجاد یا بدتر شدن ملاسما شوند.

صابون های معطر

محصولات مراقبت از پوست که پوست شما را تحریک می کند.

تخت های برنزه.

اپیلاسیون، که می تواند ملاسما را تشدید کند.

آیا ملاسما به خودی خود از بین می رود؟

بله، ممکن است ملاسما در عرض چند ماه یا چند سال خود به خود از بین برود.در خانم ها با شروع یائسگی ممکن است ملاسما خودبخود برطرف شود. با این حال، به احتمال زیاد در دوران بارداری یا مصرف داروهای ضد بارداری هورمونی از بین نمی رود. اقدامات پیشگیرانه ای مانند اجتناب از نور خورشید برای جلوگیری از بدتر شدن ملاسما یا در صورت محو شدن، برای جلوگیری از بازگشت آن انجام دهید. ملاسما می تواند برگردد.

ملاسما چگونه درمان می شود؟ چه داروهایی کمک کننده هستند؟

اولین کاری که برای درمان ملاسمای خود باید انجام دهید این است که مطمئن شوید بدتر نمی شود. این کار را با اجتناب از خورشید، تخت برنزه (سولاریوم)، صفحه نمایش LED، صابون های تحریک کننده و کنترل مصرف داروهای حاوی استروژن انجام دهید.

اگر در معرض آفتاب قرار می گیرید، مطمئن باشید که پوشش لازم را با کرم ضد آفتاب  و با  SPF 30-50 هر دو ساعت یک بار اعمال میکنید و همچنین از کلاه های لبه دار پهن استفاده نمایید.

راه دوم مصرف داروهای موضعی است. درمان موضعی با استفاده از مهارکننده‌های تیروزیناز با توقف تشکیل ملانین (رنگدانه تیره) از تشکیل رنگدانه‌های جدید جلوگیری می‌کند. نمونه هایی از مهارکننده های تیروزیناز و انواع دیگر عوامل مفید عبارتند از:

آزلائیک اسید: این کرم، لوسیون یا ژل دو بار در روز استفاده می شود. استفاده از آن برای زنان باردار بی خطر است.

سیستامین: یک مطالعه کوچک روی 50 نفر نشان داد که کرم سیستامین موثرتر از دارونما است.

هیدروکورتیزون (یک کورتیکواستروئید موضعی): هیدروکورتیزون به محو شدن رنگ ناشی از ملاسما کمک می کند. همچنین می تواند احتمال درماتیت را که ممکن است توسط عوامل دیگر ایجاد شود کاهش دهد.اما تجویز این دارو بایستی توسط پزشک متخصص پوست صورت بگیرد تا از عوارض مصرف نابجا جلوگیری شود.

هیدروکینون: این دارو به صورت کرم یا لوسیون استفاده می شود. شبها به مدت دو تا چهار ماه مستقیماً روی لکه های ملاسما می رود.

متیمازول: متیمازول یک کرم ضد تیروئید یا یک قرص خوراکی است. شناخته شده است که به ملاسما های مقاوم به هیدروکینون مقاومت می کند کمک می کند.

عصاره سویا: تصور می شود که عصاره سویا انتقال رنگ از ملانوسیت ها به سلول های پوست را کاهش می دهد.

آلفا هیدروکسی اسید موضعی: رنگدانه های اپیدرمی را  جدا میکند. این کرم با لایه بردار شیمیایی، پوست سطحی را از بین می برد.

ترانکسامیک اسید: به فرم  کرم یا تزریقی یا  خوراکی است.

ترتینوئین:  یک رتینوئید موضعی  موثر است، اما می تواند باعث درماتیت(تحریک التهابی پوست) شود و نباید در دوران بارداری استفاده شود.

ترکیب هیدروکینون، ترتینوئین و یک استروئید موضعی متوسط بهترین اثر را بر ملاسما داشته است.

سایر عواملی که برای بهبود ملاسما در حال مطالعه هستند عبارتند از:

اسیدهای جذبی (ویتامین C).

آربوتین.

دئوکسی آربوتین

گلوتاتیون

کوجیک اسید یا دی پالمیتات کوجیک اسید

عصاره شیرین بیان

مکینول

رسوراترول

رونیکول

سولفات روی

آیا عوارض یا عوارض جانبی داروها وجود دارد؟

درماتیت یکی از عوارض جانبی هیدروکینون و ترتینوئین است. کرم، لوسیون یا ژل آزلائیک می تواند باعث تحریک شود. همیشه مراقب هرگونه واکنش آلرژیک باشید. تمام عوارض جانبی را به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است برای شما مناسب باشد که از داروی دیگری برای جلوگیری از عوارض جانبی استفاده کنید.

لایه برداری شیمیایی و لیزر  باعث مرگ لایه های سطحی پوست میشوند. ایجاد لک یا  هیپرپیگمانتاسیون بعد از عمل از عوارض کوتاه مدت یا دراز مدت این نوع درمانها میباشند.  اما انجام این روشها فقط توسط متخصصانی که تجربه درمان ملاسما را دارند مجاز میباشد‌.

چه مدت طول می کشد تا داروها اثر کنند؟

بستگی به فرد و داروی مصرفی دارد. ملاسما ممکن است دیر به درمان پاسخ دهد. عوامل ذکر شده در بالا به ندرت تمام ملاسما را ریشه کن می کنند.انتظار شما از درمان بایستی منطقی باشد.

آیا روشی وجود دارد که بتواند به ملاسما کمک کند؟

درمان موضعی تنها گزینه شما نیست. برخی از روش های دیگر وجود دارند که متخصص پوست شما می تواند برای بهبود ملاسما انجام دهد.

لایه برداری شیمیایی: در این روش، متخصص پوست ماده شیمیایی را روی پوست شما قرار می دهد که ممکن است باعث لایه برداری آن شود. پوستی که بازسازی می شود باید صاف تر و یکنواخت تر باشد.

روش‌های مبتنی بر نور مانند نور پالسی شدید(IPL)، لیزرهای تکه‌ای غیرآبلاتیو (غیر تخریبی)و لیزرهای کیو سوئیچ  با جریان کم.

اگر فرد حامله باشد و ملاسما داشته باشد چه کند؟

ملاسمای شما به احتمال زیاد زمانی که دیگر باردار نیستید از بین می رود. اگر این بهبودی خودبخود رخ ندهد، گزینه های درمان را با پزشک خود مطرح کنید. در حالی که باردار هستید، مراقب باشید که فقط از درمان های موضعی و شفاهی که برای زنان باردار تأیید می شود استفاده کنید.

برای کمک به درمان ملاسما باید به چه متخصصی مراجعه کنم؟

متخصص پوست در زمینه بیماری های پوستی تخصص دارد. آنها می توانند در مدیریت و درمان ملاسما به شما کمک کنند

آیا آرایش ملاسما را می پوشاند؟

بله، اما از لوازم آرایشی حاوی کرم ضد آفتاب استفاده کنید و به مواردی که ممکن است ملاسما را با تحریک پوست شما تشدید کند، توجه کنید.

چه ویتامین هایی می توانم برای کمک به ملاسما مصرف کنم؟

ویتامین D به طور کلی به سلامت پوست شما کمک می کند. پزشک شما ممکن است سطوح ویتامین D شما را آزمایش کند تا مطمئن شود که به اندازه کافی آن را از غذاهای سرشار از ویتامین D مانند گوشت، غلات، ماهی های روغنی و تخم مرغ دریافت می کنید. همچنین می توانید مکمل ویتامین D مصرف کنید. از 2000 واحد بین المللی (IU) در روز شروع کنید.

آیا اگر کنترل بارداری را کنار بگذارم ملاسما از بین می رود؟

اگر هورمون های موجود در پیشگیری از بارداری عامل ملاسما هستند، بله، ممکن است از بین برود. به طور معمول حدود سه ماه یا بیشتر طول می کشد تا ملاسما محو شود.اما الزاما با اتمام بارداری و حتی قطع قرصهای پیشگیری از بارداری حاوی استروژن،ملاسما از بین نمیرود‌

آیا ملاسما بعد از زایمان از بین می رود؟ بعد از شیردهی چطور؟

ملاسما احتمالاً در عرض سه ماه پس از اینکه دیگر باردار نیستید از بین می رود.

ولی این موضوع قطعی نیست

آیا می توان از ملاسما پیشگیری کرد؟

متأسفانه، شما نمی توانید از ژنتیک اجتناب کنید، یا وضعیت پوست را در دوران بارداری متوقف کنید. اما ممکن است بتوانید از عوامل ذکر شده در بالا که ملاسما را بدتر می کنند اجتناب کنید. در این زمان هیچ دارویی نمی تواند به طور کامل از ملاسما جلوگیری کند. با این حال، یک رژیم غذایی دوستدار پوست شامل مقادیر کافی ویتامین D احتمالا کمک کننده است.

در صورت تشخیص ملاسما چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

ملاسما یک بیماری پوستی بی ضرر است. خارش یا درد ندارد و بدخیم نمی شود. اگر اقداماتی مانند پرهیز از آفتاب و لوازم آرایش و صابون هایی که پوست شما را تحریک می کنند انجام ندهید، انتظار بدتر شدن و/یا تکرار آن را داشته باشید.

تا کی ملاسما داشته باشم؟

اگر رنگدانه پوستی عمقی(درمال) دارید، ممکن است محو شدن آن نسبت به زمانی که رنگدانه اپیدرمی دارید بیشتر طول بکشد. ملاسما معمولاً یک اختلال مزمن است. این بدان معنی است که ماندگاری طولانی دارد (سه ماه یا بیشتر). بسته به فرد، ملاسما ممکن است خود به خود از بین برود، ممکن است دائمی باشد، یا ممکن است به درمان پاسخ دهد. اگر اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید و از درمان های توصیه شده توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود پیروی کنید، ملاسما ممکن است ناپدید شود.

در صورت تشخیص ملاسما چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

ملاسما یک بیماری پوستی بی ضرر است. خارش یا درد ندارد و بدخیم نمی شود. اگر اقداماتی مانند پرهیز از آفتاب و لوازم آرایش و صابون هایی که پوست شما را تحریک می کنند انجام ندهید، انتظار بدتر شدن و/یا تکرار آن را داشته باشید.

تا کی ملاسما دارم؟

اگر رنگدانه پوستی دارید، ممکن است محو شدن آن نسبت به زمانی که رنگدانه اپیدرمی دارید بیشتر طول بکشد. ملاسما معمولاً یک اختلال مزمن است. این بدان معنی است که ماندگاری طولانی دارد (سه ماه یا بیشتر). بسته به فرد، ملاسما ممکن است خود به خود از بین برود، ممکن است دائمی باشد، یا ممکن است به درمان پاسخ دهد. اگر اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید و از درمان های توصیه شده توسط پزشک خود پیروی کنید، ملاسما ممکن است ناپدید شود.

چگونه از خودم مراقبت کنم؟

از قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون ضد آفتاب خودداری کنید. زمان استفاده از صفحه نمایش را در مقابل تلویزیون، تبلت، تلفن همراه و رایانه خود کاهش دهید. روشی برای جلوگیری از بارداری انتخاب کنید که شامل هورمون نباشد. از توصیه های درمانی و مدیریتی متخصص پوست استفاده کنید.

زندگی با ملاسما چگونه است؟

ملاسما از نظر فیزیکی بی ضرر است، اما می تواند تأثیر عاطفی داشته باشد. برخی از افراد ممکن است از اینکه به دیگران اجازه دهند وضعیت پوست آنها را ببینند خجالت می کشند. خوشبختانه ملاسما با درمان دارویی مناسب ممکن کم رنگتر شود یا بعد از مدتی خودبخود محو شود.

چه زمانی باید در مورد ملاسما به پزشک مراجعه کنم؟

برای شروع درمان، در صورت مشاهده علائم ملاسما، در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید. هرچه بدتر شود، درمان ها سخت تر می شوند.

undefined

یادداشت نهایی دکتر میمند درباره ملاسما:

ملاسما شایع، طبیعی و بی ضرر است، اما می تواند آزاردهنده باشد. این اختلال پوستی می تواند زندگی اجتماعی شما را تحت تاثیر قرار دهد. اما لازم نیست فقط «با آن زندگی کنید». گزینه های درمانی وجود دارد. اقدامات پیشگیرانه ای وجود دارد که می توانید انجام دهید. متخصصین پوست  می توانند به شما  در جهت درمان ملاسما کمک کنند. از آنها سوال بپرسید و نگرانی های خود را بیان کنید.

همیشه به توصیه های پزشک خود گوش دهید و برنامه درمانی خود را به دقت دنبال کنید.

در کشور ایران ملاسما از شیوع بسیار بالایی برخوردار است و بخش عمده ای از مراجعین به مطبها و کلینیکهای پوست را شامل میشوند.بنا به تجربه شخصی خودم،برگشت خودبخودی ملاسما،طی زمان کوتاه،در ایران نسبتا کم است.توصیه من این است که افراد به طور واقع بینانه ملاسما را بپذیرند و از درمانهای بی ضرر، برای کمرنگ کردن آن استفاده نمایند.ممکن است همراه با ملاسما انواع دیگری از خال و کک و مک و یا حتی ضایعات پوستی دیگری وجود داشته باشند.در چنین مواردی توصیه میکنم که نسبت به درمان این ضایعات به طور موازی اقدام نمایید تا وضعیت ظاهری پوست شما به حداکثر بهبودی از نظر کیفیت برسد.فریب روشهای درمانی غیر استاندارد را نخورید و از مصرف کرمهای بدون مجوز بی نام و نشان خودداری کنید.کلاهبرداران فروش این نوع داروها،معمولا از ترکیبات استروییدی یا کورتونی قوی در داروهای خود استفاده میکنند که در شروع مصرف دارو، ملاسما را به میزان زیادی کمرنگ میکنند اما در دراز مدت موجب بروز عوارض پوستی مانند،آتروفی یا تلانژکتازی وسیع میشوند.